Kakva je razlika između letnjih i zimskih pneumatika?
Za mnoge ljude, posebno one koji žive u zemljama sa ekstremnim vremenom, obavezno je da poseduju dva seta pneumatika – jedan za leto i jedan za zimu. Ali kakva je razlika između letnjih i zimskih pneumatika?
Zimski pneumatici
Postoje tri osnovne razlike između letnjih i zimskih pneumatika: njihova struktura, njihova gumena smesa i njihova šara gazećeg sloja.
Zimski pneumatici imaju veći sadržaj prirodne gume koja ih čini gipkim tokom zime. Što su mekši, imaju veću sposobnost za unutrašnje zaključavanje sa površinom puta, poboljšano prijanjanje i upravljanje. Za razliku od letnjih pneumatika, koji se brže stvrdnjavaju na niskim temperaturama, zimski pneumatici imaju najbolje performanse na temperaturama ispod +7 stepeni C.
Zimski pneumatici imaju hiljade malih žljebova (poznatijih kao zarezi) u svojim blokovima gazećeg sloja koji koriste za raspšivanje vode i sprečavanje akvaplaninga. Ovi žlebovi se zarivaju u sneg, bljuzgavicu i led, pružajući optimalno prijanjanje na put.
Oni takođe imaju i duboku šaru gazećeg sloja. Ona predstavlja šupljinu za sneg. Čudno, ništa ne prijanja bolje na sneg nego sam sneg, pa kompaktan sneg intenzivira efekat prijanjanja, dodajući trakciju koja gura vozilo napred na putevima pod snegom i ledom.
Razlika:
Zimski pneumatici imaju najbolje performanse na temperaturama ispod +7 stepeni C.
Letnji pneumatici imaju najbolje performanse na temperaturama iznad +7 stepeni C.
Kako temperatura utiče na zimske i letnje pneumatike
Možete da primetite zimske pneumatike tako što imaju simbol ‘Pahuljice u planini’ na bočnoj stranil, što pokazuje da zadovoljavaju kriterijume za zimske uslove.
Letnji pneumatici
Letnji pneumatici pružaju bolje ukupne performanse u toplijim mesecima. Imaju relativno tvrdu smesu koja smekšava na manjim temperaturama da bi bila u mogućnosti da se adaptira na suve, kao i na mokre puteve.
Letnji pneumatici imaju manje zareza nego zimski pneumatici, ali imaju specijalno dizajnirane branike gazećeg sloja da minimizuju akvaplaning. To pruža bolje uzdužno i poprečno prijanjanje na toplom vremenu i obezbeđuje dobro prijanjanje na mokrim i suvim putevima. Iako mogu da se nose sa većinom vremenskih uslova, oni nisu pogodni za oštrije, hladnije klime. Imaju tvrđu gumenu smesu sa manje prirodne gume nego zimski pneumatici i ona počinje da se stvrdnjava i postaje krta ispod +7 stepeni C. To govori, da su oni projektovani da se prilagode višim temepraturama i da ne postanu mekani. To znači da letnji pneumatici imaju manje trenje i zbog toga imaju efikasniju potrošnju goriva.
Letnji pneumatici teže da imaju jednostavnu šaru gazećeg sloja u obliku blokova, pružajući veliki trag na putu. To obezbeđuje odlično upravljanje i ima masivan uticaj na zaustavno rastojanje.